Saturday, August 11, 2012

ISTERI YANG TAAT KEPADA SUAMI DAN YANG TIDAK TAAT KEPADA SUAMI

Maka bermula perempuan yang solehah yang berkahwin, ialah memelihara kemaluan dan hartanya apabila suaminya tiada, dan Allah s.w.t memelihara akan perempuan itu.

Sabda Rasulullah s.a.w: “ apabila seorang isteri tidak tidur bersama suaminya, dilaknat akan dia oleh segala malaikat hingga subuh”

Dan sabda Rasulullah s.a.w: “ barangsiap
a isteri yang tidak tidur bersama suaminya, dan suaminya redha akan dia, dimasukan syurga”.

Sabda Rasulullah s.a.w: “ Sesiapa sabar atas perangai isterinya, mendatangkan Allah S.w.t pah dan pahala, seperti pahal Ayyub. Dan siapa sabar atas jahatnya perangai suaminya, memberi Allah s.w.t akan upha pahala perang sabililla mati syahid. Dan siapa isteri yang aniaya akan suaminya dan menyusahkan suaminya yang tidak mampu dan menyakiti akan dia, nescaya akan dilaknat malaikat Ar-Rahmat dan malaikat Azab, dan isteri yang sabar atas kesusahan suaminya, dikurnikan Allah s.w.t akan pahala Asiah dan Maryam.

Dan sabda Rasulullah s.a.w: “ barangmana isteri yang mati dan suaminya redha akan dia, dia akan dimasukkan syurga.

Dan berkata Ibnu Abbas mendengar aku akan sabda Rasulullah s.a.w :“ jika bahawasanya seorang isteri menjadikan setiap malamnya mendirikan sembahyang dan sekalian hari puasa, dan apabila diajak suaminya ke tempat tidur dan tidak diikuti isterinya walau sesaat, maka dihumban isteri itu pada neraka paling bawah pada hari kiamat bersama syaitan dengan dirantai .

Dan bahawasanya tiada puasa sunat bagi isteri melainkan dengan izin suaminya.

Dan sabda Rasulullah s.a.w: “ sekalian burung yang dilangit dan ikan yang dilautan dan segala malaikat yang dilangit dan matahari dan bulan memohon keampunan buat isteri yang taat dan mendapat redha bagi suaminya

Dan berkata Abdullah ibnu Mas’ud r.a mendengar aku akan sabda Rasulullah s.a.w” barangmana isteri yang menolak pelawaan suami sehingga suaminya tertidur maka ia isteri yang didalam laknat”.

Dan barangmana isteri yang memasam muka dihadapan suaminya, maka ia didalam kemurkaan Allah

Dan berkata Abdur Rahman bin Auf r.a, mendengar aku akan sabda Rasulullah:“ barangmana seorang isteri bermasam muka kepada suaminya, maka keluarlah ia dari kuburnya dengan hitam mukanya”.

Dan berkata Uthman bin Affan r.a, mendengar aku akan sabda Rasulullah:“ Isteri yang keluar rumah tanpa izin suaminya, dilaknat akan dia dari yang terbit atasnya matahari hingga ikan dilaut.

Dan telah bertanya Aisyah kepada Rasulullah s.a.w: “ kepada siapakah sebesar-besar hak atas isteri?” berkata Rasulullah: “ suaminya” “ dan kepada siapakah sebesar-besar hak atas suami?” kata Rasulullah “ ibunya”.

Dan sabda Rasulullah s.a.w: “ apabila seorang suami berkata kepada isterinya: “ tiada aku melihat kebaikan dari engkau, sekali-kali tidak” maka saat itu terhapus segala pahala amalannya dan terputus ia dari rahmat Allah s.w.t pada hari kiamat”.

Dan kata Abu baker As-sidiq r.a. sabda Rsulullah: “ apabila berkata isteri kepada suaminya “ talak (cerai) kan aku” maka datang ia pada hari kiamat dalam keadaan tiada daging pada mukanya dan lidahnya terkeluar sampai tengkuknya dan dihumban kedalam kerak neraka jahanam, dan puasa serta sembahyangnya pada setiap hari sekalipun tidak diterima”.

Telah berkat Sa’ad bin Abi Waqqash r.a mendengar aku akan sabda Rasulullah:“ dan isteri yang tidak suka kepada suaminya ketika suaminya papa miskin, laknat Allah s.w.t dan murka Allah s.w.t dan dilaknat malaikat sekaliannya”.

Dan berkata Abu Dzar, mendengar aku akan sabda Rasulullah:“ barangmana isteri yang ibadatnya sebanyak ibadat ahli langit dan bumi, kemudian ia menyebabkan kedukaan bagi suaminya, datang ia pada hari kiamat dengan dua tangannya dibelenggu kepada tengkuknya dan dirantai dua kakinya dan dihumban kedalam neraka. Dan seperti demikian pula isteri yang tiada menutup dirinya kepada lelaki lain selain suaminya.

Bermula kehasilan kalam, bahawasanya wajib isteri mentaati suaminya seperti mana anak mentaati kedua ibubapanya.

penyusunan:
ASY-SYEIKH MUHAMMAD SHALEH BIN 'ABDULLAH MENGKABAUW